Фахівці радять. Поради музичних керівників

12345

Музичний керівник радить

«Чим більше дитина співає, тим краще говорить.

Чим більше танцює, тим краще фізично розвивається.

Чим більше декламує, вживається в роль, тим успішнішою стане у житті»

 

 

 

 

 

 

 

Роль родини в музичному вихованні дітей

         Сім’я є найважливішим середовищем формування та розвитку особистості: тут дитина народжується, зростає, пізнає світ, соціалізується. Саме в родині розвиваються її почуття, закладаються моральні цінності, формується фізичне та психічне здоров’я. Мистецтво, музика, художня культура в її найкращих зразках допомагають встановити надійні емоційні контакти між поколіннями.

Спільні захоплення батьків і дітей можуть мати характер ігрової, пізнавальної чи трудової діяльності.

         У дитини, котра частіше знайомиться з музикою, більш багатші почуття, вони більше відповідають на почуття і переживання інших людей. Краще, і повніше вбирають в себе все нове. Такі діти  як правило добре навчаються в школі.

         Багато дітей дуже емоційні. Вони відчувають велику потребу в художніх уявленнях, в активнім прояві своїх почуттів. Ті, хто зблизька спостерігає життя маленьких дітей, знає з яким натхненням вони співають, танцюють.

         Інтерес до музики і музичні здібності виявляються у дітей по різному. Багато з них з великим інтересом слухають музику і співають, інші до музики нібито байдужі. Іноді вважають, що такі діти від природи не музичні, в них немає слуху і розвивати його безперспективно. Така точка зору невірна. У кожної дитини можливо розбудити інтерес і любов до музики, розвивати музичний слух та голос. Це підтверджує і життєва практика і наука. Привчати дитину до музики в домашніх умовах потрібно з самого раннього віку. Робити це потрібно різними способами: співати дитині пісні, музичні записи, дитячі музичні передачі по  радіо та телепередачі. Якщо є можливість – водити дитину на концерти.

         Треба дотримуватись того, щоб діти не просто раділи музиці, а вчилися переживати закладенні в цю музику почуття. Треба розмовляти з дитиною, питати в неї:

-яка це музика, весела чи сумна, спокійна чи навпаки схвильована, про що музика може розповісти? Що під неї хочеться робити? Іноді не називаючи твір, пропонувати дитині назвати його. Такі питання викликають інтерес дітей до слухання і розвивають їх творчі здібності.

         Розвивати вміння емоційно переживати музику допомагають також читання казок, оповідань, тому що переданий словесно сюжет і переживання героїв дітям більш доступний.

Діти дуже люблять повторно слухати музику, яка їм сподобалась. Іноді можна загадати загадки: співати мелодію без слів і запитати, яка це пісня. Таким чином, потрошку непомітно дитина привчається до музики. Внаслідок такої роботи батьки зрозуміють те, що дітей без слуху немає. Є діти у яких ще не виявляються музичні здібності і треба допомогти їм розвиватися: більше – співати, слухати музику, танцювати. Треба створити в сім’ ї атмосферу любові до музики, якомога схвалювати потребу дитини проявити себе в музиці. Треба пам”ятати, що це приносить дитині радість і робить її добрішою.

        Взаємозв’язок між усіма аспектами впливу музики на дітей відбувається у різних видах і формах музичної діяльності. Емоційний відгук і розвинутий музичний слух дають змогу відгукнутися на добрі почуття і вчинки, активізують розумову діяльність і, постійно вдосконалюючи рухи, розвивають фізично.

         Музика володіє сильним психологічним впливом на людину. Вона впливає на стан нервової системи (заспокоює, розслаблює чи, навпаки, розбурхує, збуджує), викликає різні емоційні стани (від умиротворення), спокою та гармонії до неспокою, пригніченості або агресії).

         У зв’язку з цим важливо звернути увагу на те, яку музику слухаєте ви і ваші діти. Збуджуюча, гучна музика, що виражає агресивний настрій, позбавляє людину (і дорослого, і дитини) стану врівноваженості, спокою.    Особливо протипоказана така музика гіперактивним, розгальмованим дітям зі слабким контролем, тому що вона підсилює прояви негативних властивостей у поведінці дитини.

         Спокійна музика, що викликає відчуття радості, спокою, любові, здатна гармонізувати емоційний стан як великого, так і маленького слухача, а також розвивати концентрацію уваги. Музику можна використовувати перед сном, щоб допомогти дитині заспокоїтися і розслабитися. Коли дитина ляже в ліжко, увімкніть спокійну, тиху, мелодійну, м’яку музику і попросіть його закрити очі і уявити себе в лісі, на березі моря, в саду або в будь-якому іншому місці, яке викликає в нього позитивні емоції. Зверніть увагу дитини на те, як розслабляється і відпочиває кожна частина його тіла.

       Ще з давніх часів люди помітили, що людський голос і звук взагалі володіють сильним впливом. Вібрації  людського  голосу   в  одному   випадку   мають лікувальну дію (що здавна використовувалося народними цілителями), а в іншому – заподіює людині шкоди. Мова людини є найсильнішим чинником впливу, як на оточуючих, так і на того, хто говорить. Наш внутрішній стан, наші думки, ставлення до світу виявляються в змісті промови і в її інтонаційному забарвленні. А те, що ми говоримо і як це вимовляємо, у свою чергу відкладає відбиток на психологічному стані слухача, впливає на наші стосунки з ним. Наприклад, грубий, різкий голос дорослого може викликати у дитини сильний переляк і стан заціпеніння. Постійно роздратований, незадоволений голос  породжує у слухача відчуття, що його не люблять і не приймають як особистість. А відмова в чому-небудь, виголошений спокійним, м’яким, співчуваючим голосом допомагає дитині легше примиритися з незадоволеністю його бажання.

      На думку дослідників, саме завдяки музичному слуху та чуттю ритму дитина в перші роки життя сприймає мову людей, які її оточують. Схоплюючи в ній ритмічні елементи, малюк із загальної мішанини звуків відокремлює слова й відтак усього за кілька місяців накопичує в пам’яті тисячі слів як ритмічно та інтонаційно організовані звукові фрагменти

         Успіх музичного виховання, здійснюваного в освітньому закладі, чимало залежить від того, як організоване виховання в родині. Саме в сім’ї, у її традиціях криються джерела музичного обдаровання дитини — вони ще не прокинулись, але чекають відчутного і своєчасного дотику до них. Важлива ціннісно-орієнтаційна єдність сім’ї, що інтерпретується як наявність стійких родинних традицій, цілісність світосприйняття, образу та стилю життя, наявність значущої спільної діяльності, соціально-культурний рівень її розвитку (спрямованість культурних інтересів батьків, структура та спільність дозвілля, рівень розвитку духовного світу дорослих, прагнення культурного вдосконалення та саморозвитку, участь батьків та іншихчленів родини в культурному вихованні). Саме в сім’ї завершується процес закріплення набутого дитиною в освітньому закладі.

 

Поради для батьків щодо музично-естетичного виховання дітей

  • Співайте разом зі своєю дитиною вдома колискові, забавлянки, пісні-небилиці тощо.
  • Слухайте разом із дитиною музику в живому виконанні, аудіо записі.
  • Музикуйте з дитиною на музичних інструментах – справжніх, іграшкових чи виготовлених власноруч.
  • Імітуйте голоси персонажів під час читання дитиною казок.
  • Влаштовуйте вдома імпровізовані танцювальні виступи.
  • Готуйте разом із дитиною музичні номери, виступи-сюрпризи до родинних свят.
  • Грайтеся з дитиною у музичні ігри.
  • Поєднуйте діяльність дитини в побуті з творчістю.
  • Підтримуйте розмову з дитиною, коли вона ділиться своїми музично-естетичними враженнями.
  • Поповнюйте домашню музичну фонотеку музичними казками, дитячими піснями,
  • мюзиклами тощо.

                     10 правил для батьків

  • Намагайтеся вчитися разом з дитиною
  • Не порушуйте творчий процес дитиною своїми зауваженнями та настирними порадами
  • Привчайте дитину не боятися складних завдань, а знаходити різні та неочікувані варіанти їх розв'язання
  • Сприймайте виконання спільного завдання з дитиною не як батьківське зобов'язання, а як творчість.
  • Ініціюйте домашнє музикування та «хвилинки» співу.
  • Виявляйте щиру зацікавленість спільним музикуванням та заохочуйте до нього
  • Створюйте під час спільного музикування з дитиною невимушену і творчу атмосферу
  • Будьте у спільному музикуванні з дитиною співучасником процесу, а не ментором
  • Перетворюйте домашні музичні заняття на захопливу ГРУ
  • Відвідуйте разом з дитиною філармонію, музично-драматичний театр

ПОРАДИ МУЗИЧНОГО КЕРІВНИКА – БАТЬКАМ

777

НАЙПЕРША ПОРАДА БАТЬКАМ: СПІВАЙТЕ!

  • ВІДОМО, ЩО МУЗИЧНІ ВПОДОБАННЯ МОЖУТЬ ЧИМАЛО СКАЗАТИ ПРО ВНУТРІШНІЙ СВІТ ЛЮДИНИ, ЇЇ ДУШЕВНИЙ СТАН. МУЗИЧНА ОСВІТА РОЗВИВАЄ РОЗУМ І ПОЧУТТЯ, ЗМІЦНЮЄ ДУХОВНЕ Й ПСИХІЧНЕ ЗДОРОВ”Я ДИТИНИ, СПРИЯЄ ФОРМУВАННЮ ТЕПЛИХ, ДОВІРЧИХ ВІДНОСИН УСІМ’Ї МІЖ БАТЬКАМИ І ДІТЬМИ.
  • ЩОБ ДИТИНА РОЗВИВАЛАСЯ МУЗИЧНО, ЗОВСІМ НЕ ОБОВ’ЯЗКОВО ЧЕКАТИ ЇЇ ВСТУПУ ДО МУЗИЧНОЇ ШКОЛИ АБО ЗВЕРТАТИСЯ ДО ФАХІВЦЯ. ПРИЛУЧАТИ МАЛЮКА ДО МУЗИКИ, ВИКОРИСТОВУЮЧИ ЇЇ ЗАГАЛЬНОРОЗВИВАЛЬНІ МОЖЛИВОСТІ МОЖЕ Й ЛЮДИНА БЕЗ МУЗИЧНОЇ ОСВІТИ. ПЕРЕКОНАТИСЯ В ЦЬОМУ МОЖНА, ОЗНАЙОМИВШИСЬ З ПОРАДАМИ ТА ВПРАВАМИ, ЩО ДОПОМАГАЮТЬ ПРИЩЕПИТИ ДИТИНІ СМАК ТА ІНТЕРЕС ДО МУЗИКИ І ЗРОБИТИ ЗАНЯТТЯ НЕЮ КОРИСНИМИ Й ЦІКАВИМИ.
  • ЯКЩО ВИ СОРОМИТЕСЯ СВОГО СПІВУ, РОБІТЬ ЦЕ, КОЛИ ВИ НАОДИНЦІ   МАЛЮКОМ (ДІТИ - ПОБЛАЖЛИВІ Й ВДЯЧНІ СЛУХАЧІ). СПІВАЙТЕ НЕМОВЛЯТІ ІЗ САМОГО ЙОГО НАРОДЖЕННЯ. НАВІТЬ ЯКЩО ВИ ТРОХИ ФАЛЬШУЄТЕ, ТРЕБА І В ЦЬОМУ РАЗІ СПІВАТИ Й КАЗАТИ МАЛЮКОВІ: Я СПІВАЮ ПОГАНО, ТА ВСЕ ОДНО СПІВАТИ ТАК ПРИЄМНО. АЛЕ ЯКБИ Я СПІВАВ (СПІВАЛА) КРАЩЕ, ТО БУЛО Б ЩЕ ВЕСЕЛІШЕ ТА ПРИЄМНІШЕ!
  • ЩО СПІВАТИ? КРАЩЕ - ДИТЯЧІ ПІСЕНЬКИ, ТРАДИЦІЙНИЙ РЕПЕРТУАР ЯКИХ ДУЖЕ БАГАТИЙ. ЯКЩО ВИ НЕ ПАМЯТАЄТЕ ЖОДНОЇ ПІСНІ, ЗНАЙДІТЬ КАСЕТУ АБО КОМПАКТ-ДИСК І СЛУХАЙТЕ ЇХ ДОТИ, ПОКИ НЕ ЗАПАМЯТАЄТЕ СЛОВА.
  • ВАЖЛИВО, ЩОБ ДИТИНА ПОСТУПОВО ЗАСВОЇЛА КІЛЬКА ПРОСТИХ МЕЛОДІЙ, ЯКІ Й СТАНУТЬ ДЛЯ НЕЇ ПЕРШИМ КРОКОМ У СВІТ МУЗИКИ.
  • ЯК СПІВАТИ? ВИБЕРІТЬ ПІСНЮ, ЯКА ВАМ НАЙБІЛЬШЕ ДО ВПОДОБИ, І СПІВАЙТЕ ЇЇ ДИТИНІ НА СОН ПРИЙДЕШНІЙ. РОБІТЬ ЦЕ ХОЧА Б РАЗ НА ДЕНЬ. СПІВАЙТЕ ЇЇ ЗІ СЛОВАМИ І БЕЗ СЛІВ. НЕ ЗАБУВАЙТЕ, ЩО СЛОВА - ЛИШЕ ДОПОВНЕННЯ ДО МУЗИКИ. БАЖАНО, ЩОБ МАЛЯ ЧУЛО, ЯК ВИ СПІВАЄТЕ БЕЗ СЛІВ. ЦЕ ДУЖЕ ВАЖЛИВО.
  • ЗАПИСИ. ДАВАЙТЕ ДІТЯМ МОЖЛИВІСТЬ СЛУХАТИ МУЗИКУ. ДОБРЕ БУЛО Б ПРИДБАТИ ДЛЯ ЦЬОГО АУДІОПРИСТРІЙ. ЗАПИСУЙТЕ РІЗНУ МУЗИКУ, ПРИВЧАЮЧИ ВУХА МАЛЮКІВ ДО РІЗНИХ ЖАНРІВ: КЛАСИЧНОЇ МУЗИКИ РІЗНИХ ПЕРІОДІВ, ДЖАЗУ, ПОПУЛЯРНИХ ЕСТРАДНИХ ПІСЕНЬ, НАРОДНОЇ МУЗИКИ, ЗВУЧАННЯ ПРОСТИХ І СКЛАДНИХ, СИМФОНІЧНИХ, НАРОДНИХ І СУЧАСНИХ ЕЛЕКТРОННИХ МУЗИЧНИХ ІНСТРУМЕНТІВ.
  • ВИКОРИСТОВУЙТЕ РІЗНІ ВИДИ СПРИЙМАННЯ МУЗИКИ НА СЛУХ. РОЗРІЗНЯЮТЬ ТРИ ВИДИ МУЗИЧНОГО СПРИЙМАННЯ: ПАСИВНЕ, КОЛИ ДИТИНА ЧУЄ ЗВУК РАДІО, АЛЕ ЗАЙНЯТА ІНШИМ; ЧАСТКОВО АКТИВНЕ - МАЛЮК СЛУХАЄ І ВОДНОЧАС ДУМАЄ ПРО ЩОСЬ СВОЄ: МУЗИКА В ЦЬОМУ РАЗІ Є ДЛЯ НЬОГО ДЖЕРЕЛОМ ЕМОЦІЙНОГО СТАНУ, НАТХНЕННЯ; І, НАРЕШТІ, АКТИВНЕ, КОЛИ ДИТИНА НАМАГАЄТЬСЯ ВИКОНУВАТИ ТУ ЧИ ІНШУ ПІСЕНЬКУ, СПІВАЄ УРИВКИ З НЕЇ, ПОМІЧАЄ, КОЛИ СПІВАЮТЬ НЕПРАВИЛЬНО. ЗРОЗУМІЛО, САМЕ ОСТАННІЙ ВИД СПРИЙМАННЯ МУЗИКИ СЛІД РОЗВИВАТИ, ОСКІЛЬКИ НІЯКИЙ ІНСТРУМЕНТ НЕ ЗАМІНИТЬ ДИТИНІ ПЕРЕЖИВАННЯ БЕЗПОСЕРЕДНЬОЇ УЧАСТІ В ТВОРЕННІ МУЗИЧНИХ ЗВУКІВ ЗА ДОПОМОГОЮ ВЛАСНОГО ГОЛОСУ, ВЛАСНИХ ВІДЧУТТІВ.

 

 

 

 

Контакти

Адреса: 33024 м. Рівне вул. Макарова, 32.
Тел.: 64-12-74 – завідувач
Тел.: 64-10-69 – медична сестра
E-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Реєстрація на чергу в ДНЗ

Зареєструвати дитину можна скориставшись www.rosvita.rv.ua або звернувшись до реєстратора: вулиця Литовська, 11 (приміщення ЗОШ №1 ім. В.Короленка)

Графік роботи

Дошкільний навчальний заклад №42 працює

  • з 7:30 до 18:00
  • з 7:00 до 19:00 – чергові групи
  • Субота–Неділя – вихідні дні.